Reduceren
Een CO2-reductiestrategie
Een van de grootste uitdagingen waar wij nu met zijn allen voor staan is het reduceren van de wereldwijde CO2-uitstoot om de mondiale opwarming onder de 1,5 graden te houden.
Een groeiend aantal grote bedrijven stelt al ambitieuze klimaatdoelen. Veel daarvan omvatten toezeggingen om de Scope 3-emissies te verminderen – de emissies die in hun hele waardeketen worden geproduceerd. Dergelijke toezeggingen vinden hun weg naar aanbestedingsprocessen en aanvragen voor offertes; kopers eisen van leveranciers dat ze dezelfde goederen of diensten leveren met lagere bijbehorende emissies en verwachten dat ze hun klimaatambities waarmaken.
Jouw CO2-footprint is het beginpunt van deze reductiestrategie. Per scope (waarbij je kunt denken aan mobiliteit, transport, energie, inkoop) maken wij een verdiepingsslag. Speciale aandacht gaat uit naar Scope 3 omdat deze emissies vaak meer dan 70% van de footprint uitmaken.
Zetten van science-based targets
Het helpt bedrijven die minder broeikasgassen willen uitstoten hun ambities te vertalen naar wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen. Of: doelen die volgens de laatste wetenschappelijke inzichten noodzakelijk zijn om de afspraken van het Parijse klimaatakkoord na te komen. We spreken dan van science-based targets.
Bedrijven die aan Science Based Targets initiatief deelnemen, laten hun emissiedoelen evalueren door onafhankelijke experts binnen het SBTi. Die controleren elk doel en toetsen deze aan vastgestelde criteria, zoals bijvoorbeeld de termijn waarbinnen de ambities gerealiseerd moeten zijn. Worden de doelen gevalideerd, dan krijgen ze het label ‘science-based’. De SBTi-methode kun je als mkb inzetten om op een juiste weten-schappelijke manier reductiedoelen te bepalen en daar vervolgens mee aan de slag te gaan.
De weg naar net zero kan starten met een aantal snelle en slimme oplossingen zoals overstappen op hernieuwbare energie, dat direct zichtbaar een reductie oplevert in Scope 2. Echter, het ligt voor de hand dat in een later stadium toch meer strategische beslissingen genomen moeten worden om net zero te realiseren.
Een klimaattransitieplan
Een geloofwaardig klimaattransitieplan is essentieel voor het aanpakken van klimaatverandering en het bevorderen van een net zero toekomst Dit plan stelt klimaatverandering centraal in de strategie en bedrijfsvoering van een bedrijf.
Het is een tijdgebonden actieplan dat beschrijft hoe de activiteiten van jouw bedrijf in lijn komen met een net zero-economie, in overeenstemming met de nieuwste aanbevelingen uit de klimaatwetenschap. Dit betekent het halveren van de uitstoot van broeikasgassen (GHG) tegen 2030 en het bereiken van netto-nul uitstoot uiterlijk in 2050, het analyseren van risico’s en kansen, investeren in innovatieve oplossingen en transparantie rapportage.
Hoe kunnen wij helpen?
- Meten: Het berekenen van de volledige CO2-footprint, scope 1, 2 en 3-emissies van jouw organisatie volgens de Greenhouse Gas Protocol-methodologie;
- Analyseren: leveren van een bruikbare CO2-footprint met op maat gemaakte aanbevelingen voor een reductiestrategie;
- Verifiëren: jouw CO2-footprint en ook de reductiedoelen laten valideren bij het SBTi;
- Opstellen: Adviseren bij de ontwikkeling van een CO2-reductieplan of klimaattransitieplan;
- Rapporteren: informatie die voldoet aan de eisen van wet- en regelgeving zoals CSRD en GRI en ten behoeve van eigen jaarverslag.