Duurzaamheidscommunicatie is het bewust integreren van duurzaamheid in een communicatiestrategie door stakeholders te informeren over jouw duurzaamheidsdoelen en -inspanningen.
Aan de ene kant kunnen bedrijven eenzijdige communicatie gebruiken om hun stakeholders te informeren over hun ESG-inspanningen, zoals publicatie van een impact-verslag op de website of delen via sociale media met de doelgroep.
Aan de andere kant kunnen bedrijven hun stakeholders actiever betrekken door informatie uit te wisselen over duurzaamheidskwesties en specifieke onderwerpen en prioriteiten te bespreken. Het doel hierbij is om een gemeenschappelijk begrip van de uitdagingen te creëren en vertrouwen op te bouwen. Communicatie kan een aansporing zijn tot die verandering die verbetering en innovatie stimuleert door participatie.
Communicatie kan ook als doel hebben duurzame ontwikkeling te bevorderen, door bijvoorbeeld werknemers, leveranciers en andere stakeholders te informeren en hen aan te moedigen duurzaam gedrag te vertonen.
Hetzelfde kan gebeuren door middel van dialogen. Bijvoorbeeld door op de verpakking van een product uit te leggen hoe consumenten het kunnen recyclen, of door rondetafelgesprekken met medewerkers te organiseren om manieren te vinden om hun werk-privébalans te optimaliseren.
Waarom zou je moeten communiceren over duurzaamheid?
Hoewel het voor bedrijven van vitaal belang is om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsstrategieën en -activiteiten, is het ook heel belangrijk om hun stakeholders te informeren – en zelfs te betrekken. Het heeft dus zeker voordelen:
- Duurzaamheidsdoelen geven betekenis aan het werk van medewerkers. Dit leidt tot meer betrokkenheid en hogere retentiecijfers dus het speelt blijkbaar voor veel werknemers een grote rol.
- Hoewel duurzaamheid uiteindelijk gemeengoed zou moeten worden in alle lagen van de samenleving, kan het vandaag de dag nog steeds een concurrentievoordeel opleveren dat de bedrijfsresultaten ten goede komt.
- Wanneer je als bedrijf laat zien dat duurzaamheid er toe doet, bouw je aan je reputatie maar ook aan de loyaliteit van jouw stakeholders.
- Investeerders besteden steeds meer aandacht aan duurzaamheid, omdat ze verder beginnen te kijken dan de korte termijn en zich richten op het creëren van waarde voor aandeelhouders op de lange termijn.
- Het bevordert duurzame ontwikkeling, bijvoorbeeld door bewustwording en steun voor een duurzaamheidskwestie te vergroten of door mensen te motiveren hun gedrag te veranderen.
De vijf fundamenten van duurzaamheidscommunicatie
Ongeacht het type communicatie dat een bedrijf kiest – en het is zeer waarschijnlijk dat de aanpak in de loop van de tijd of afhankelijk van het doel verschilt – moet het rekening houden met enkele belangrijke nuances om de greenwashing te voorkomen en mogelijke negatieve reacties van stakeholders te voorkomen.
- Duidelijke ambities
- Onderbouwde claims
- Aansprekende boodschappen
- Transparante communicatie
- Toegankelijke informatie
Duidelijke ambities
Wanneer bedrijven echt verantwoordelijkheid willen nemen en een doel willen omarmen, moeten ze duidelijk zijn over hun ambities. Het is belangrijk dat ze verduidelijken wat duurzaamheid voor hun organisatie betekent en welke doelen ze voor de toekomst hebben gesteld.
Daarbij is het essentieel dat deze doelen relevant zijn en dat organisaties communiceren over de duurzaamheidsinspanningen waarmee ze daadwerkelijk een impact kunnen maken en misschien wel een standaard zetten voor jouw sector of bedrijfstak.
Onderbouwde claims
Duurzaamheidscommunicatie begint met een intentieverklaring. Vervolgens is het een kwestie van regelmatig communiceren over de status van de jouw inspanningen en de geboekte vooruitgang.
Als organisaties niet beschuldigd willen worden van greenwashing, is het belangrijk om elke claim te onderbouwen. Dit kunnen ze doen door de werkelijke impact van hun bedrijfsactiviteiten op de samenleving en het milieu aan te tonen.
Aansprekende boodschappen
Organisaties kunnen hun duurzaamheidsdoelen benutten door ze te vertalen in begrijpelijke boodschappen die alle doelgroepen aanspreken. Het is een kwestie van de boodschap aanpassen aan verschillende stakeholders om ervoor te zorgen dat iedereen begrijpt wat het bedrijf wil bereiken, hoe het dat zal doen en wat dat voor hen betekent.
Transparante communicatie
Duurzame ontwikkeling is nooit voltooid, dus de communicatie van een organisatie moet zich niet alleen richten op prestaties. Dus niet alleen het doel laten zien maar ook de weg ernaartoe. Transparant laten zien hoe het ervoor staat, zelfs als er nog een lange weg te gaan is of sommige gebieden verbeterd moeten worden, zal de geloofwaardigheid en acceptatie door het publiek vergroten.
Toegankelijke informatie
Organisaties kunnen hun geloofwaardigheid verder vergroten en betrokkenheid stimuleren door hun duurzaamheidsverhaal via verschillende mediakanalen naar buiten te brengen, die gemakkelijk toegankelijk zijn voor hun stakeholders.
Denk aan de toekomstige generaties
Duurzaamheidscommunicatie is de manier om eerlijk en authentiek te spreken over over jouw ESG-strategie, -doelen en -inspanningen. Bovendien kunnen bedrijven door actief met stakeholders te praten of hen te betrekken, verdere duurzame ontwikkeling stimuleren.
Uiteindelijk maakt een bedrijf zichzelf door duurzaamheidscommunicatie verantwoordelijk voor de impact van zijn activiteiten op de samenleving, de planeet en toekomstige generaties.
De Green Deal, de CSRD en de Directive Green Claims, wat is de invloed?
De duurzaamheidsverslaglegging maakt het voor iedereen goed inzichtelijk hoe duurzaam een organisatie opereert en of bepaalde claims die gemaakt worden ook onderbouwd worden met wat de organisatie doet. De uitwerking van de Green Claims Directive gaat nog een stap verder: er komt dan regelgeving op welke manier je welke claims mag toepassen. Het is interessant om te kijken wat voor effect dat heeft op de perceptie van de jouw stakeholders.
Kortom, de meest effectieve communicatie richt zich op de betekenisvolle resultaten die jouw bedrijf heeft bereikt voor het klimaat.
.