Skip to content

Groenbalans partner van Bewust Bezorgd

Groenbalans gaat de samenwerking aan met Bewust Bezorgd. Met Bewust Bezorgd meten webwinkels de CO2-uitstoot van de pakketbezorging en nemen ze de klant mee in het reduceren.

In een persoonlijk dashboard ziet de webshop waar de meeste CO2-uitstoot zit van de pakketbezorging en welke bezorgwijze de meest of minst milieuvriendelijke is. Vervolgens is er de optie om de klant mee te nemen door in de check-out te laten zien welke bezorgoptie het duurzaamst is. Bij het compenseren van de resterende uitstoot komt Groenbalans om de hoek kijken.

CO2-compensatie en Bewust Bezorgd

De gemeten uitstoot van de pakketbezorging kan gecompenseerd worden door te investeren in CO2-rechten uit een duurzaam klimaatproject in een ontwikkelingsland. Dit project is gecertificeerd door of Gold Standard of Verra VCS en voldoet aan minimaal drie Sustainable Development Goals.
Meer weten over CO2-compensatie? Lees hier>

De start van Bewust Bezorgd

Hoe krijg je inzicht in de CO2-uitstoot van je pakket? Het laatste decennia heeft online shoppen een enorme vlucht genomen. Op allerlei manieren worden producten vervoerd van de distributiecentra naar de consument. Thuiswinkel.org heeft daarom het initiatief genomen om de Bewust Bezorgd-rekentool te ontwikkelen. Hiertoe hebben zij samengewerkt met verschillende vervoerders (als PostNL), webwinkels (als OTTO en bol.com) en Connekt en Topsector Logistiek om een rekenmethode te ontwikkelen die door de gehele e-commercesector te gebruiken is.

Waarom kiezen voor Bewust Bezorgd?

Waarom zouden webwinkels kiezen voor een duurzame bezorging van hun producten?

  • Inzicht krijgen in de CO2-uitstoot.
  • Duurzamer is efficiënter en dus goedkoper.
  • Positief imago en het speelt in op duurzame wens van de consument.
  • Bijdragen aan de klimaatdoelstellingen.

Welke webwinkels en vervoerders zijn aangesloten?

Bewust Bezorgd is gemaakt met echte data van verschillende vervoerders die ieder jaar geupdate worden. Grote pakketleveranciers als PostNL, DHL en DPD dragen hun steentje bij aan verduurzaming. Belangrijke spelers in de e-commercewereld als Omoda, Wehkamp en Dille en Kamille verlagen actief hun CO2-footprint door die met het Bewust Bezorgd-tool te meten en te verbeteren, bijvoorbeeld door een groene bezorgoptie aan te bieden of door achter de schermen met vervoerders groene afspraken te maken.

Wat zijn de resultaten?

Welke bezorgopties zijn het meest of minst vervuilend? Op basis van de beschikbaar gestelde data van de vervoerders is een analyse gedaan naar welke bezorgopties de laagste CO2-uitstoot hebben. Zie hier een aantal algemene resultaten:

  • Same-day leveringen zijn meer vervuilend ondanks dat het pakketje vaak in één keer afgeleverd kan worden.
  • Next-day levering is de minst vervuilende afleveroptie. Dit is de meeste efficiënte bezorgoptie in vergelijking met andere opties
  • Thuisbezorgen is beter dan zelf het pakketje ophalen met de auto. Één busje kan wel 100-250 pakketjes afleveren

Waarom samenwerken?

In Nederland worden zo’n 250 miljoen pakketjes verstuurd per jaar. Door onderzoek is gebleken dat 40% van de consumenten zou kiezen voor een milieuvriendelijke afleveroptie. Daarnaast wil de e-commercesector, volgens de afspraken in het Klimaatakkoord 50% CO2-reductie behalen in 2025 ten opzicht van 2018.

Groenbalans is van mening dat zij, in samenwerking met Bewust Bezorgd, een belangrijke bijdrage kan leveren in het behalen van deze doelstelling. Niet alleen door het aanbieden van CO2-compensatie voor het leveren van de pakketjes maar ook door met de webwinkels in gesprek te gaan over hun eigen duurzame beleid en wat zij nog zouden kunnen doen om te reduceren. Denk hierbij aan het opmaken van de CO2-footprint van de eigen organisatie, ketenanalyse van de producten die worden aangeboden en natuurlijk de laatste stap de CO2-uitstoot te compenseren.