Zie jij door de bomen soms ook het bos niet meer? Wat worden er toch veel afkortingen gebruikt als het gaat om duurzaam ondernemen en het creëren van impact. En wie neemt de verantwoordelijk om dit op te pakken? Doe je dit alleen, of juist met z’n allen? Wie heeft de data en is die data ook voldoende betrouwbaar? En wat als het gaat om draagvlaak vanuit de directie? Een praktische aanpak is nodig om je als bedrijf voor te bereiden op de nieuwe duurzaamheidslat in de markt. Stap voor stap en met een duidelijk doel: duurzaam succes en impact op zowel mens als milieu.
Environment, Social & Governance toegelicht
ESG verwijst naar de drie belangrijkste factoren die de duurzaamheid en ethische impact van een bedrijf meten: milieu, sociaal en bestuur.
Met toenemende richtlijnen, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), moeten bedrijven hun aanpak én jaarlijkse progressie op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) inzichtelijk maken.
Er zijn 10 ESG-thema’s vastgesteld waar de nieuwe duurzaamheidsrichtlijnen op gebaseerd zijn. Thema’s zijn bijvoorbeeld biodiversiteit, water en vervuiling of werknemers en gemeenschappen of risicobeheer en compliance. Samen met jouw belangrijkste belanghebbenden, bepaal je als bedrijf op welk van de 10 ESG-onderwerpen jouw organisatie potentieel de meeste impact heeft. En aanvullend: welke ontwikkelingen vinden er rondom deze onderwerpen buiten jouw organisatie plaats en zijn deze eventueel een risico óf juist een kans?
Hoe ga je hiermee aan de slag?
Het is belangrijk om een praktisch plan van aanpak te hebben om als organisatie een snelle start te maken. Een plan van aanpak dat iedereen snapt en ook meteen van iedereen is. We gaan dit samen doen! Met dit compacte concept bieden we een laagdrempelige oplossing, waarmee organisaties in staat zijn snel aan de slag te gaan.
Dag 1: ESG Awareness Workshop
Begrijp de basisprincipes van ESG en de CSRD-richtlijnen. Identificeer belangrijke belanghebbenden en hun verwachtingen.
Dag 2: In Gesprek Over ESG
Al pratend met elke afdeling binnen het bedrijf ontstaat een helder beeld over waar je nu staat. Wat is al op orde en wat heeft nog aandacht nodig: het zogenaamde ESG Impact Assessment.
Dag 3: CO2-footprint Deep Dive Day
De CO2-footprint en het daaruit volgende reductieplan is een verplicht onderdeel van de CSRD. We duiken in de CO2-footprint van jouw organisatie en onderzoeken welke scope 1-, scope 2- en scope 3-emissies het meest relevant zijn en in welke mate deze data al op een gestructureerde manier inzichtelijk is.
Dag 4: ESG Actieplan en Voorbereiding Communicatie
De inzichten van dag 1, 2 en 3 komen samen en we voegen hier een concurrentieanalyse aan toe. Hierdoor weet je precies waar jij staat en wat je belangrijkste concurrenten op dit vlak doen.
Dag 5: ESG Impact Presentatie
Gezamenlijke presentatie van jouw ESG-plan van aanpak, waar je nu staat en wat je moet doen om het spel te spelen volgens de regels. De output is een concreet actieplan voor het verbeteren van ESG-prestaties en de opmaat naar een duurzamere bedrijfsvoering.
Waarom nu starten?
Het is van groot belang dat je nu al begint met de voorbereidingen op de CSRD en jouw duurzaamheidsstrategie verder aanscherpt. Ook als jouw bedrijf nog niet hoeft te rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen is het van belang om je voor te bereiden. Want wat als jouw klanten er misschien wel aan moeten voldoen? In dat geval ben je als leverancier onderdeel van hun waardeketen en kun je echt andere vragen verwachten. Daarnaast bereiden banken een grondige analyse op duurzaamheid voor om toe te voegen aan het financieringsproces.
Een goed doordachte duurzaamheidsstrategie gaat je dus op verschillende manieren helpen. Door nu te starten kunnen bedrijven competitief voordeel behalen, compliance waarborgen en effectief risicobeheer implementeren.
Gezamenlijke expertise
Groenbalans en ESG-Consultancy werken samen en dit resulteert onder andere in de praktische ‘ESG-in-één-Week’ aanpak. Een compact en effectief programma dat bedrijven in staat stelt snel te starten met de uitdagingen die deze nieuwe regelgeving met zich meebrengt.
En zoals Maurice Even zeg: “Onze klanten zetten mooie stappen om broeikasgasemissies in kaart te brengen en te reduceren. Klimaat en energie zijn hele belangrijke onderdelen van een goede duurzaamheidsstrategie. Gezamenlijk kunnen wij bedrijven verder laten kijken dan CO2-management om zo tot een gedegen ESG-strategie te komen. Samen maken we het verschil voor organisaties én de samenleving als geheel”.