De Europese detail- en groothandels zijn verantwoordelijk voor een jaarlijkse uitstoot van 1.600.000 kiloton (Kt) aan broeikasgassen, oftewel één derde van de totale uitstoot van Europa! En dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee.
Parijsakkoord nog niet in zicht door complexe ketenemissies
De verborgen CO2-uitstoot in de Europese retail- en groothandelsketens is een groot probleem dat een innovatieve aanpak vereist, zoals onlangs benadrukt in een rapport van EuroCommerce en Oliver Wyman. De sector zal waarschijnlijk tekortschieten om de klimaatdoelstelling van de Europese unie om de netto broeikasgasemissies (GHG) met 55% te verminderen in 2030 ten opzichte van de niveaus in 1990 te halen. In 2022 is er slecht een niveau van 33% bereikt. Om de doelstelling van de EU te halen moet de EU-detailhandel en -groothandel haar inspanningen drastisch versnellen. Wat het extra uitdagend maakt is dat 98% van de uitstoot in scope 3 zit, oftewel de toeleveringsketen (productiebedrijven, leveranciers, handelaren, boeren).
Een op de drie van de grootste Nederlandse retailers heeft concrete klimaatdoelen gepubliceerd
Om een doelstelling te kunnen zetten moet er data beschikbaar zijn vanuit de keten. Ondanks dat veel organisaties begonnen zijn heeft nog maar 1/3 van de grootste Nederlandse winkelketens concrete klimaatdoelen gepubliceerd (zie onderstaand figuur van ING Research, 2023)
Voor concrete doelen is informatie van leveranciers nodig
Concrete klimaatdoelen kun je alleen stellen als je volledige CO2-footprint (scope 1, 2 en 3) in kaart is gebracht. Dit kunnen de grote retailers dan ook absoluut niet zonder hun toeleveranciers. Het is dan ook niet verrassend dat grote foodretailers zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi druk bezig zijn hun toeleveranciers te bevragen over hoe de CO2-footprint en hun bijbehorende reductieplan met science-based targets eruit ziet.
Om deze bedrijven te helpen wordt er veel informatie gedeeld via bijvoorbeeld de openbare KlimaatHub van de Albert Heijn. Een goed initiatief voor organisaties die genoeg capaciteit hebben om dit op te pakken. Toch merken we dat veel organisaties het in kaart brengen van met name hun scope 3-emissies ingewikkeld vinden, zeker als je voor de eerste keer een volledige nulmeting moet doen.
Hoe begint jouw reis naar net zero?
We hebben een aantal stappen op een rij gezet.
- Inventarisatie en analyse: start met het gedetailleerd in kaart brengen van alle emissiebronnen binnen je bedrijf. Bij het begin is het belangrijk dat je voorkomt dat ‘perfectie’ de vijand wordt van ‘goed genoeg’. In het eerste jaar zal de datakwaliteit nog niet optimaal zijn. Datakwaliteit-verbetering is een continue proces. Zorg dat je, wanneer mogelijk, spend-data (secundaire data) vervangt door emissiecijfers op basis van inkoopvolumes en leveranciers (primaire data).
- Maak een reductieplan: definieer heldere en haalbare reductiedoelen op basis van de nulmeting. Gebruik het Science Based Targets initiatief (SBTi) om je doelstellingen te bepalen en te verifiëren.
- Implementeer reductiemaatregelen: zoals energie-efficiëntie, duurzame inkoop en afvalbeheer. Het inkopen van hernieuwbare energie is laaghangend fruit. Duurzamer en lokaal inkopen kan veel milieuwinst opleveren. Echter is wel complex als je internationaal opereert, zoals bij producten als koffie of chocolade.
- Monitoren en rapporteren: houd de voortgang bij en rapporteer de resultaten voor transparantie en verantwoording. Zoek hierbij een goede software- en kennispartner om je net zero-proces te verifiëren en te waarborgen.
Wat zien wij
De vraag naar footprintdata en reductiedoelen gaat de komende tijd hard groeien!
Want uit een steekproef van Oliver Wyman blijkt dat 41% van de grote Europese bedrijven in de retailsector nog nauwelijks beeld heeft van hun totale emissieomvang. Ook zij gaan na hun eerste nulmeting vragen stellen aan hun leveranciers.
Verder hebben de retailbedrijven en groothandelaren een unieke positie, omdat zo’n groot deel van de totale Europese broeikasgasemissies in hun ketens verborgen zit. Waarbij vooral actie op basis van goede CO2e informatie en reductieplannen van de leveranciers voor de meeste impact gaat zorgen.
Meer informatie
- Primaire en secundaire data in de footprint
- Klimaattransitie loopt nog geen storm in de retail (ING)
- Whitepaper Science Based Targets initiative voor mkb